Ohjeet Palaute-osion käyttöön. LUE! (päiv. 1.6.2019)

Hyvä ja huono palaute kaupankäynnistä.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
HUOM! Muistattehan, että osio on tarkoitettu vain foorumilla käytyjen kauppojen palautteita varten. Lisää tietoa löytyy sääntöjen kohdasta 9.7. Terveisin, YP
Avatar
HL-tiimi
Viestit: 93
Liittynyt: 01 Kesäkuu 2019

Ohjeet Palaute-osion käyttöön. LUE! (päiv. 1.6.2019)

Viesti Kirjoittaja HL-tiimi »

Palautteen antaminen kansainvälisistä kaupoista

Jos haluat antaa palautetta ulkomaisista kaupoista (eBay, Den of Angels, nukkekaupat jne) kirjoita palautteesi tänne.


Palautteen antaminen suomalaisille käyttäjille

Tämä ohjeistus koskee Hartsilapset-foorumin kautta käytyä kauppaa suomalaisten jäsenten kanssa. Huom! Tähän osioon eivät kuulu muualla, kuten Facebookissa, Instagramissa jne. tehdyt kaupat. Ylläpito ei vastaa epävirallisilla sivuilla käydyistä kaupoista!

Palaute osasto on suunniteltu ja perustettu kunkin käyttäjän henkilökohtaista palautetta varten.

Palautetta voi antaa sekä osto- että myyntitapahtumasta ja palautteessa voidaan käydä läpi kaikkea osto- tai myyntitilanteeseen liittyvää.

Voit antaa palautetta esimerkiksi seuraavista:
- Kommunikaation toiminen kauppaa tehdessä. (Esim. millaista oli yhteyden pito? Nopeaa, selkeää?)
- Kaupan onnistuminen (Lähetettiinkö/maksettiinko tuote ajallaan? Ilmoitteenko syy mahdollisille viivästyksille? Korvattiinko viivästystä?)
- Toimiko toinen osapuoli rehellisesti? (Saitko postissa mitä halusit, oliko tuote vahingoittunut tai maksettiinko sinulle luvattu summa?)
- Millainen yleiskuva sinulla jäi jonkun kanssa asioimisesta? Suositteletko asiointia kyseisen henkilön kanssa? Aiotko itse vielä asioida hänen kanssaan jatkossa?
- Kerro, jos asioidessanne tapahtui jotai erityistä, hyvää tai huonoa.

Näitä kaikkia EI tarvitse mainita palautteessa. jos olit vain yleisesti tyytyväinen jonkun kanssa asioimiseen niin pelkkä "Tämä käyttäjä hoiti kaupankäynnin asiallisesti ja hyvin" riittää.
Mutta mikäli annat jotain negatiivista, niin mainitse viestissäsi, MIKÄ kaupankäynnissä oli negatiivista tai mikä olisi voitu tehdä toisin.

Kaikkein selkein ja informoivin tapa antaa palautetta, on käyttää +/- listauksia. Esimerkiksi tähän tyyliin:

Plussat
+ nopea postitus
+ tavara oli sitä mitä luvattiin

Miinukset
- yhteydenpito oli hidasta
- maksamisessa kesti



Palautteen osto- tai myyntitapahtumasta voi antaa vain kauppaa käyneet kaksi osapuolta, kolmansien osapuolten puuttuminen sekä osto- että myyntitapahtumaan on asiatonta ja viestit tullaan poistamaan. Ellet ole osallisena johonkin tapahtumaan, älä kommentoi sitä.

:arrow: Jos kauppakumppanillasi ei ole palauteketjua ennestään, kuka tahansa voi hänelle sellaisen tehdä, oli kyseessä sitten positiivinen tai negatiivinen palaute.

Muistakaa kuitenkin kohtuus; eli jos paketti ei saapunut seuraavana päivänä kotiovellesi, vaikka niin olisit toivonut tuotteen maksettuasi, niin muistathan, että kaikki eivät välttämättä ehdi heti seuraavana päivänä postiin, eikä postikaan aina kulje nopeasti. Aina on mahdollista, että tulee viivästyksiä, joihin toinen osapuoli ei voi vaikuttaa.

Palautteita lukiessanne kannattaa muistaa, erityisesti negatiivisen palautten kohdalla, että kokemukset ovat henkilökohtaisia, eikä yksi negatiivinen palaute kerro koko totuutta. Palautteen saaja voi ja toivon mukaan oppiikin virheistään eikä välttämättä jatkossa teekään samoja virheitä. Ihmisiä tässä kuitenkin vain ollaan.

Palautteen tulee olla faktoihin perustuvaa ja asiallista. Palautteeseen vastaaminen on sallittua ja mikäli olet saanut negatiivista palautetta, tulisi siihen vastata asiallisesti.

Kaikkien viestien on oltava asiallisia, koska kyse on kaupankäynnistä. Ei siis vitsailua tai sanaleikkejä viesteihin. Tämän osion sisällön on tarkoitus toimia selkeänä informaationa foorumin käyttäjille!